STATE OF WASHINGTON
PUBLIC DISCLOSURE COMMISSION

711 Capitol Way Rm. 206, PO Box 40908 » Olympia, Washington 98504-0908 e (360) 753-1111 ¢ FAX (360) 753-1112

IN RE COMPLIANCE

Toll Free 1-877-601-2828 « E-mail: PAC@pPdC.Wa.goV « website: WWW.PdAC.Wa.goVv

BEFORE THE PUBLIC DISCLOSURE COMMISSION
OF THE STATE OF WASHINGTON

PDC CASE NO: 2863

WITH RCW 42.17A

Washington State Association for

Gerhard Letzing; and WSAJ Deputy
Director Suone Cotner

Respondents.

)
)
)
Justice (WSAJ); WSAJ Executive Director ) REPORT OF INVESTIGATION
)
)
)
)
)

11

1.2

1.3

BACKGROUND

The Washington State Association for Justice (hereafter WSAJ) was originally
formed in 1953 as the National Association of Claimants Compensation Attorneys
(NACCA); in 1967 became the Washington State Trial Lawyers Association
(WSTLA); and in 2008 became the Washington State Association for Justice
(WSAJ). WSAJ is a member association made up of approximately 2500 attorneys
and staff. The Web site of the WSAJ is www.washingtonjustice.org, which describes
WSAJ as being committed exclusively to the needs of plaintiff’s attorneys and a
proven voice for injured people in Washington courtrooms.

On January 25, 2016, David Dewhirst and James Abernathy of the Freedom
Foundation filed a 45-Day Citizen Action Notice with the Washington Attorney
General and Thurston County Prosecutor, alleging violations of RCW 42.17A by
WSAJ, Gerhard Letzing, and Suone Cotner (respectively, WSAJ Executive Director
and Deputy Director). (Exhibit 1.) The Citizen Action Notice alleged that as a
lobbyist employer, WSAJ made in-kind and monetary contributions without properly
reporting to the PDC, alleged violations of RCW 42.17A.630(2)(a).

On February 10, 2016, the Washington State Attorney General’s office forwarded
Mr. Dewhirst and Mr. Abernathy’s Notice to PDC staff with a request for review and
possible investigation.



Washington State Association For Justice, et al.
Report of Investigation

PDC Case Number 2863

Page 2 of 7

2.1

2.2

2.3

3.1

3.2

ALLEGATIONS IN COMPLAINT

First allegation: WSAJ, as a lobbyist employer, violated RCW 42.17A.630 by failing
to file required reports detailing its monetary and in-kind contributions to candidates,
elected officials, officers and political committees. Based on C-3 reports filed by
political committees and candidates from 2010 to present, the complaint alleged that
WSAJ contributed as least $160,984 to candidates and political committees without
reporting any of the monetary contributions on any L-3c or L-2 reports.

Second allegation: Washington State Association for Justice Justice for All PAC
(WSAJ PAC), WSAJ’s own political committee, reimbursed WSAJ for
administrative fees and professional services. The complaint alleged that these
payments to WSAJ indicated that WSAJ made in-kind contributions to WSAJ’s
political committee, and failed to report these contributions as a lobbyist employer,
additional alleged violations of RCW 42.17A.630.

Third allegation: Between the period of 2010 and the present, other political
committees reported reimbursements to WSAJ for alleged in-kind contributions and
a $500,000 monetary loan. The complaint alleged that WSAJ failed to report
approximately $1,467,387 in in-kind contributions and a monetary loan to the PDC
over a five-year period, additional alleged violations of RCW 42.17A.630.

1.
FINDINGS

PDC Staff Review of WSAJ Contributions and Reporting

On February 25, 2016, a response to the Notice was received from Dmitri Iglitzin,
legal counsel to WSAJ. (Exhibit 2.) Staff reviewed information in that response;
information in campaign finance reports and data filed with the PDC by WSAJ, by
PACs affiliated with WSAJ, and unaffiliated candidate and political committees.
PDC staff assessed WSAJ’s reportable contributions during the five-year period of
the PDC’s statute of limitations, RCW 42.17A.770.

Although the Notice alleged expenditures by WSAJ totaling $1,467,387 from 2010
to the present day for monetary and in-kind contributions to candidates and political
committees, including a $500,000 loan, special reports of any contributions that were
due prior to March 2011 fall outside the five-year statute of limitations. In particular,
a $500,000 monetary loan by WSAJ to the Stop the Insurance Industry Takeover
committee in opposition to 2010 Initiative 1082 was made on or around October 8,



Washington State Association For Justice, et al.
Report of Investigation

PDC Case Number 2863

Page 3 of 7

2010. (Exhibit 3.) An L-3c report disclosing this contribution would have been
required in November of 2010, more than five years before the date of this report.

3.3 Staff’s initial review of reports and data on file with the PDC indicated that between
February 1, 2011 and March 1, 2016, WSAJ used general treasury funds to make
approximately $123,997.60 in contributions to candidates and political committees.
(Exhibit 4.) The amount attributed to WSAJ consisted of monetary contributions to
a WSAJ-affiliated political committee (WSAJ-Justice in Action PAC), the committee
Our Washington PAC, and three candidates’ campaigns.

3.4 On February 29, 2016, PDC staff received an email from Dmitri Iglitzin sent on
behalf of WSAJ, clarifying that three contributions totaling $2,800 that were
attributed to WSAJ in reports filed by candidates James Gizzi, Pramila Jayapal, and
Robert McCaslin were not, in fact, made from the general treasury of WSAJ. Rather,
Mr. Iglitzin stated that the contributions were made from the PAC funds of WSAJ
Justice for All PAC, and were misattributed by the recipients. (Exhibit5.) PDC staff
reviewed contemporaneous reports filed by Justice for All PAC, and saw that the
committee did disclose making the three contributions to the candidates. Because the
candidate contributions were not made by WSAJ, they were not required to be
disclosed by WSAJ on L-3c reports.

3.5 0On March 7, 2016, PDC staff received an additional email from Mr. Iglitzin,
clarifying that three contributions totaling $39,324.80 that were attributed to WSAJ in
reports filed by WSAJ Justice in Action PAC were not, in fact, made from the general
treasury of WSAJ. Rather, Mr. Iglitzin stated that the contributions were made from
the PAC funds of WSAJ Justice for All PAC, and were misattributed by Justice in
Action PAC. (Exhibit6.) PDC staff reviewed contemporaneous reports filed by
Justice for All PAC, and saw that the committee did disclose making the
contributions to Justice in Action PAC. Because the contributions were not made by
WSAJ, they were not required to be disclosed by WSAJ on L-3c reports.

3.6 With these adjustments, staff’s review indicates that within the five-year statute of
limitations, WSAJ made two contributions totaling $81,872.20 from general treasury
fundst. The first of these contributions was a $11,872.20 contribution to WSAJ
Justice in Action PAC made on or around January 10, 2012, and the second was a
$70,000 contribution to Our Washington PAC made on or around October 12, 2012.

1 On February 17, 2016, following the date of the Citizen Action Notice, WSAJ filed an L-3c report
disclosing $78,575.42 in contributions made to WSAJ Justice For All PAC on January 11, 2016, ostensibly
from the general treasury of WSAJ. However, on March 2, 2016, Mr. Iglitzin contacted PDC staff to
clarify that this total of contributions was in fact attributable to numerous individual members of WSAJ,
and not to the association itself. The names of these individual contributors were first disclosed by WSAJ
Justice For All PAC on a C-3 monetary contributions report filed one week before the WSAJ L-3c report.
Because the contributions came from the personal funds of a number of individuals rather than from the
general treasury of WSAJ, the L-3c report filed on February 17, 2016 was not required.



Washington State Association For Justice, et al.
Report of Investigation

PDC Case Number 2863

Page 4 of 7

3.7 During the five-year period reviewed by staff, five individuals were registered with
the PDC to lobby on behalf of WSAJ. The individuals were as follows:

1. Elizabeth Berry
2. Lindsey Grad

3. Larry Shannon
4. Michael Temple

5. Anita Yandle

Staff reviewed monthly L-2 Lobbyist Expense Reports filed by these five lobbyists,
and saw that only Mr. Shannon and Mr. Temple disclosed contributions to any
candidate or political committee on form L-2. Without exception, the contributions
disclosed were from the personal funds of the lobbyist. None of the lobbyists’” L-2
reports disclosed contributions on behalf of their employer, WSAJ.

3.8 Considering the contribution activity discussed above, it appears WSAJ failed to file
L-3c reports disclosing $81,872.20 in contributions made in 2012, when those
contributions were not disclosed by the association’s registered lobbyists. It appears
that L-3c reports were not filed as required on two occasions after WSAJ exceeded
the monthly reporting threshold?.

3.9 In addition, PDC staff’s review indicates that WSAJ’s $70,000 contribution to Our
Washington PAC, made on or around October 12, 2012, was not disclosed on the
annual L-3 report WSAJ filed as a lobbyist employer on February 28, 2013 for
calendar year 2012. (Exhibit 7.) At the time WSAJ made this contribution to Our
Washington PAC, the latter was sponsoring Independent Expenditure political
advertising and Electioneering Communications in opposition to the 2012 Rob
McKenna Campaign for Governor. (Exhibit 8.)

2 This threshold was more than $100 in aggregate monthly contributions until December 1, 2014, when it
was adjusted to $110. WAC 390-20-150.



Washington State Association For Justice, et al.
Report of Investigation

PDC Case Number 2863

Page 5 of 7

Response by WSAJ to Citizen Action Notice

3.101n his February 25, 2016 response to the Notice, Mr. Iglitzin addressed the allegations
concerning WSAJ’s failure to disclose contributions made by a lobbyist employer.
He stated:

o “[Freedom Foundation] asserts that WSAJ ‘made substantial, unreported in-kind
contributions’ to its own continuing political committee, WSAJ PAC. It bases this
claim on evidence that ‘[flJrom 2012 to the present, WSAJ PAC reimbursed
WSAJ at least $636,310 for its in-kind contributions to WSAJ PAC.” ”

o “[Freedom Foundation] misunderstands its own asserted evidence. The ‘Schedule
A’ forms submitted by WSAJ PAC along with that PAC’s C4 filings plainly show
that all of the money which was reported as being transferred from the PAC to
WSAJ during the period of time potentially covered by any action that might be
brought by the State of Washington was transferred to pay for expenses incurred
by the PAC in exchange for services described most commonly as
‘Administration Fees’ or ‘Admin. Fees,” or occasionally as ‘Reimbursement,
Professional Services.” ”

e “Because there is no evidence that WSAJ conveyed anything of value to WSAJ
PAC or any other political committee during the last five years other than as a
result of a transaction whereby the item of value was purchased from it by the
PAC, there is no evidence to support this allegation [that WSAJ made unreported
in-kind contributions] and it should be rejected in its entirety.”

e “WSAJ may have violated RCW 42.17A.630(2)(a) by failing to report monetary
contributions to political committees.”

e “Subject to further investigation and review by the undersigned, it does appear
that WSAJ may have failed, in its role as a lobbyist employer, to report each and
every contribution it has made to a political committee on a monthly basis on an
L3c form, and these contributions were not otherwise reported on an L2 form, as
would have been permitted (in the alternative) by RCW 42.17A.630(2)(b)...there
does appear to be a basis for the PDC and the Office of the Attorney General to
conclude that WSAJ has improperly failed to comply with the requirements of
RCW 42.17A.630(2)(b)® by failing to properly report certain of its monetary
contributions to political committees on an L3c form.”

3 Here, it appears Mr. Iglitzin may have intended to refer to RCW 42.17A.630(2)(a), which requires
lobbyist employers to file special reports of contributions.



Washington State Association For Justice, et al.
Report of Investigation

PDC Case Number 2863
Page 6 of 7
IV.
SCOPE

4.1 PDC staff reviewed the following documents:

1. A 45-Day Citizen Action Notice filed on January 25, 2016 with the
Washington Attorney General and Thurston County Prosecutor by David
Dewhirst and James Abernathy, alleging violations by WSAJ, Gerhard
Letzing, and Suone Cotner;

2. Information concerning WSAJ available on the WSAJ Web site,
www.washingtonjustice.org;

3. PDC campaign finance and lobbying reports and data;

4. A response to the Citizen Action Notice, received on February 25, 2016 from
Dmitri Iglitzin, counsel to WSAJ; and

5. Subsequent email correspondence received from Mr. Iglitzin.

V.
LAW

RCW 42.17A.630* requires an employer of a registered Washington State lobbyist to file
an annual report with the Commission disclosing, among other information, all
contributions made in the prior calendar year to a political committee supporting or
opposing a candidate for state office. The law further requires a lobbyist employer to file
a special report if the employer makes a contribution or contributions aggregating more
than $110 in a calendar month to a candidate, elected official, officer or employee of an
agency, or political committee, unless the contribution is reported by the lobbyist under

RCW 42.17A.615.

Respectfully submitted this 2 day of March 2016.

“pes, U

Tony Perkins
PDC Compliance Officer

4 For periods prior to January 1, 2012, RCW 42.17A.630 was codified as RCW 42.17.180.



Washington State Association For Justice, et al.
Report of Investigation

PDC Case Number 2863

Page 7 of 7

EXHIBIT LIST

Exhibit1  Citizen Action Notice submitted by David Dewhirst and James Abernathy
on January 25, 2016 (without exhibits).

Exhibit 2 Response to the Citizen Action Notice, received on February 25, 2016 from
Dmitri Iglitzin, counsel to WSAJ.

Exhibit3  Stop the Insurance Industry Takeover (No on 1-1082) C-3 report filed on
October 11, 2010.

Exhibit4  Contributions attributed to WSAJ, February 1, 2011 - March 1, 2016.
Exhibit 5 February 29, 2016 email from Dmitri Iglitzin to PDC staff.
Exhibit 6 March 7, 2016 email from Dmitri Iglitzin to PDC staff.

Exhibit7  WSAJ L-3 Lobbyist Employer report for calendar year 2012, filed on
February 28, 2013.

Exhibit8  C-6 Independent Expenditure political advertising report filed by Our
Washington on September 13, 2012.



